Friday, August 5, 2011

Sape Boleh Jawab ??

-sape boleh jawab ??-

tajuk hari ni : kenapa manusia sekarang suka dengar lagu korea ??
korang pilih satu,
yang mana korang paling suka..
1)dengar lagu korea
2)dengar lagu jiwang
3)dengar lagu inggeris
4)baca novel cinta
5)permain-mainkan hati perempuan/lelaki
6)mencerap bintang (star-gazing)

dah pilih ?? sekarang, aku nak bagi nasihat kat korang..
-yang suka dengar lagu korea-
beb, nape hang suka sangat dengar lagu korea hah ??
lagu-lagu melayu dah tak best ke hah ??
yang hang pi dengar lagu korea tu,
hang faham ke ?? camna hang tahu
yang lagu tu mencarut ke tak ??
lepas tu, kalau hang dah minat
sangat lagu tu, boleh ke hang nyanyi
balik ?? nanti jadi macam kawan aku..
dia nyanyi lagu awan nano..
"begitulah awan nano..nano nano..nano nano..
nano nano..nano nano.."
ha, macam tu la jadinya bila dah lupa lirik..
tu baru lagu melayu beb.. tak lagi lagu korea..
kalau lagu korea, aku tak tahu la macam mana..
habis rosak lagu orang..
korang pun tahu kan yang aku ni anti-korea..
yang aku benci, bila dengar lagu korea
asyik dimainkan oleh deejay (disc-jockey)
dalam radio.. bukan satu stesen je, tapi
semua stesen radio.. dalam tv (televisyen)
pon ! cis ! naik angin aku..
nape la sekarang ni demam lagu korea ??
kawan-kawan kelas aku memang minat gler
lagu korea.. padahal dulu dia minat lagu jiwang..

-yang suka dengar lagu jiwang-
nampaknya, semua kawan-kawan aku yang minat
lagu jiwang dah beralih arah dan sekarang ni
dah minat lagu korea.. lagu jiwang ni tak kiralah
asal dari malaysia ke indonesia.. asalkan
jiwang.. so, kita saudara ..! high five sikit beb ..!
hah ? takde sorang pon ??
nampaknya aku terpaksalah
berjiwang sorang-sorang.. sape yang sudi nak temankan aku??
dah takde yang minat lagu jiwang..
aku kesunyian-data..
layan lagu ni jap.. huhu..

-yang suka dengar lagu inggeris-
lagu inggeris pun tak kurang hebatnya.. aku pun suka
dengar inggeris.. terutamanya lagu dari westlife..
season in the sun.. perghh ..!
tapi lagu inggeris yang baru sekarang ni tak best..
muzik dia je yang best.. tapi lirik ?? hampeh..
papepon, lagu jiwang dan lagu inggeris
lagi best dari lagu korea..

-yang suka baca novel cinta-
yang ni aku dah buat bancian sikit..
aku dah tanya pembaca novel tegar,
aku tanya, semua novel cinta ni sama je ke ??
dia jawab, novel cinta ni sama je plot dia,
cuma nama dan tempat je lain..
so, kalau dah tahu sama, kenapa baca lagi ??
pelik-pelik.. baca novel cinta untuk
isi masa lapang ke ?? tu bukan isi masa
lapang, tapi membazir masa.. sampai 200 muka surat ??
biar betul ?? tak sanggup aku nak baca sampai
banyak tu.. ish-ish-ish... ikut korang lah..
boleh menambahkan kosa kata kan ??

-yang suka mempermain-mainkan hati lelaki/perempuan-
kalau nak senang, playboy dengan playgirl..
yang mula-mula, mesti dia orang dah dipermainkan
oleh ex dia orang kan ?? so, dia orang nak balas
dendam, dia orang mainkan perasaan orang lain..
lepas tu, orang yang dia mainkan tu ada yang
dah serik untuk couple, tapi ada juga yang
nak balas dendam balik..
papepon, bagi aku la,
sekali seseorang tu jadi playboy/playgirl,
selamanya dia akan jadi playboy/playgirl..

-yang suka mencerap bintang(star-gazing) atau objek2 samawi-
yang ni aku paling suka.. tapi, mula-mula, maksud objek samawi dulu..
objek samawi bermaksud benda-benda yang bertaburan di angkasa..
contohnya bintang, bulan, asteroid dan planet..
okey, kita teruskan.. mencerap bintang ni adalah sebahagian daripada
ilmu-ilmu falak dan astronomi.. apa maksud falak dan astronomi??
astronomi bermaksud mengkaji tentang planet-planet dan bintang-bintang..
manakala falak pula bermaksud mengkaji tentang orbit planet-planet dan
objek-objek samawi.. seterusnya, ada yang kata mencerap bintang
dan objek-objek samawi perlukan teleskop.. sebenarnya,
korang tak perlukan teleskop.. kalau ada binokular pun dah ok..
binokular pun tak de ?? takpe.. tengok dengan mata kasar pun boleh..
takkan la mata pun takde jugak ?? kalau korang tengok kat langit,
korang akan nampak bintang, mula-mula sikit, lepas 10minit,
jadi banyak.. knapa jadi macam tu ?? jadi macam tu sebab,
mata korang dah biasakan diri dengan cahaya yang kurang..
so, kalau korang tunggu lebih lama, lagi banyak bintang
yang korang akan nampak.. tapi, untuk pengetahuan korang,
ahli astronomi professional tak tengok langit dengan mata kasar,
tapi dia orang letak kamera kat teleskop untuk ambil gambar
sebab bila kamera tu dah biasa dengan cahaya yang kurang,
banyak la bintang yang dia dapat tengok.. lagipun, gambar ni
boleh jadi bukti bila dia orang nampak sesuatu yang baru di angkasa..
kita teruskan dengan maksud ahli astronomi amatur dengan
professional.. amatur bermaksud berkecimpung dalam
sesuatu bidang tu hanya sebagai hobi dan bukannya kerjaya..
professional pula bemaksud berkecimpung dalam sesuatu
bidang tu sebagai kerjaya dan makan gaji.. kerja ahli
astronomi professional adalah mengkaji sesuatu bintang
sepanjang hayatnya.. manakala kerja ahli astronomi amatur
pula adalah mengkaji seluruh alam cakerawala.. oleh itu,
tak peliklah kalau kebanyakan komet adalah dijumpai oleh
ahli astronomi amatur.. contohnya komet Hale-Bob,
dijumpai oleh dua orang ahli astronomi amatur yang
bernama Hale dan Bob yang tak pernah mengenali satu sama
lain..


sekarang, tugas aku dah siap.. tugas korang pulak,
berdasarkan 6 perkara di atas,
senarai kan perkara yang aku suka buat, dan aku benci buat..
boleh tak korang jawab ??

-peace..(^_^)v......

3 comments:

yuniey said...

yg kau benci :
- dgr lgu korea
- err, bce novel ?
- yg pling penting kau benci playboy/playgirl, kan3?
kau suka dgr lgu jiwang n segalanya tentang astronomi :)

kau hebad ! hahah !

DieYa-_-BieBy said...

biase....kwn ak..msty ar hebat..spe x knl kamarul..
weh..kam..
yg sal entri nih ak ase ko cam perli ak je kan??hehe
ak tau da...mmg niat ko..hahah..
k la..
pape pon the bset 4 u...
^.^

KamKim said...

yunie : betul tu... 5 mrkah..

firdaus : weh, ramai yg xkenal aku.. mne ad perli.. ko je yg perasan..