Wednesday, July 27, 2011

Phishing !

ape itu phishing ? phishing disebut sama macam 'fishing', tapi maksudnya bukan memancing..
phishing bermaksud korang masukkan e-mel dan password korang pada tempat yang tak sepatutnya..
contohnya, bila korang buka fb, dia suruh masukkan e-mel dan password, kemudian keluar satu page
baru, sama macam nak login fb, tapi sebenarnya page yang dibuat oleh orang lain dan bukannya facebook..
so, bila korang masukkan e-mel dan password korang, dia dapat tahu password korang dan dengan
mudahnya dia orang dapat online fb korang tanpa diketahui orang lain.. kaedah phishing ni biasanya
digunakan untuk mencuri nombor dan password kad kredit korang (kalau ada la).. tapi kenapa dia
guna kaedah phishing ni untuk curi password facebook aku??? hairan betul aku ni.. pelik2..
kalau tak percaya yang fb aku dah kena phishing, korang tengok gambar ni.. bila masa pulak aku
pergi Tokyo ??

sape yg berani nak hack fb aku hah ??

so, kesimpulannya, aku rasa, lepas ni aku kena lebih hati-hati bila masukkan password dan e-mel kat
mana-mana website pon..

ni nasihat aku    :    JANGAN PERCAYAKAN SAPE-SAPE PON !!

No comments: