Thursday, December 15, 2011

Hujan Meteor / Meteor Shower / Tahi Bintang

dah lame sangat aku nak tengok hujan meteor.. aku penah sekali tengok meteor,
masa kelas tambahan darjah enam.. hmm. dah lama betul kan ?
so, aku teringin sangat nak tengok hujan meteor / meteor shower / tahi bintang..
lebih2 lagi masa program kem astronomi tu berlangsung,
malam tu ada hujan meteor, Eta Aquarids.. tapi aku n kawan2
xsempat tengok sebab hujan lebat n tido awal.. huhu..

tu yg Eta Aquarids, yg ni yg Southern Delta Aquarids pulak..
yg ni aku ingat nk tgk sempena birthday aku..
tapi xde jodoh jugak.. awan tebal..
huhu.. ape la nasib..

pastu yg Perseids pulak..
yg ni pada bulan puasa.. yg aku peliknya,
sepanjang bulan puasa, xde awan langsung.. langit clear je..
tapi bila tiba tarikh hujan meteor ni, awan tebal giler..
xde belas kasihan pun.. huhu..
xde jodoh jugak kot..

pastu yg Draconids..
yup.. macam yg korang dh agak, yg ni pon sama jugak..
awan tebal lagi.. still xde jodoh lagi..

Orionids pulak..
yg ni dalam buruj orion.. aku suka tengok buruj orion..
huhu.. tapi xde jodoh jugakk.. awan tebal lagi..

Leonids..
nasib yg sama lagi menimpa aku.. huhu..
aku memang dh xde jodoh utk tengok hujan meteor..
so, aku dah putus asa utk tgk hujan meteor..

tapi, bila tiba hujan meteor Geminids,
tiba2 je aku ada jodoh.. huhu..
pukul 8.45pm td, aku keluar tengok bulan.. tapi xnampak..
so, aku tengok arah selatan kejap.. pastu aku ternampak meteor..
cantik jugakk.. lame jugak meteor tu  bergerak..
huhu.. jodoh aku kan ? bagus betul.. kebetulan nset aku duk kat tgn masa tu,
aku terus bukak fb, n update status.. hehe.. xde keje kan ?
pastu aku tengok lagi.. tunggu punya tunggu,
akhirnya aku nampak 4kali meteor melintas malam td..
huhu.. memang nasib aku baik malam nie.. langit clear je..
lebih2 lagi hujan meteor ni adalah yg terakhir utk tahun ni..
baguss..

JURAIAN METEOR SEPANJANG TAHUN 2011
3-4 Jan: Quadrantids. Radiant-nya ialah di buruj Bootes.
21-22 Apr: Lyrids. Radiant di dalam buruj Lyra.
5-6 Mei: Eta Aquarids. Radiant di dalam buruj Aquarius.
28-29 Julai: Southern Delta Aquarids. Radiant di dalam buruj Aquarius.
12-13 Ogos: Perseids. Radiant di dalam buruj Perseus.
6-10 Oktober: Draconids: Radiant di dalam buruj Draco.
21-22 Oktober: Orionids. Radiant di dalam buruj Orion.
17-18 Nov: Leonids. Radiant adalah di buruj Leo.
12-13 Dis: Geminids. Juraian yang dianggap terbaik di antara kesemua juraian. Konsisten menghasilkan sehingga 60 meteor sejam pada waktu puncak. Sudah boleh dilihat mulai 6 hingga 19 Disember. Radiant adalah dari buruj Gemini.

draconids

orionids

lyrids

perseids
yeah2, korang nampak kan camne aku sampai dah putus asa menunggu hujan meteor,
lepas aku putus asa tu baru la aku ada jodoh nk tgk hujan meteor..
baguss.. sama la dgn kata2 nih..

Life gives answer in three ways : 
It says yes and gives you what you want.. 
It say no and gives you something better.. 
It says wait and gives you the best.....

haa, aku tunggu sampai hujung tahun kan.. n akhirnya aku dah dapat ape yg aku nak..
check, check n check...:)
huhu.. ape lagi yg aku xdapat? yup..! siapkan homework..
dah tiba masanya untuk siapkan homework.. 
masa tidak boleh dibazirkan... masa itu emas..
so, sekian sahaja untuk kali ini.. huhu..
bye..

P/s : kalau korang betul2 ingin impian/angan2 anda jadi kenyataan,
anda harus berazam dan berusaha utk mencapai impian/angan2 tersebut..
jgn la putus asa di tgh jalan n hangat2 tahi ayam je..
satu lagi, kalau dah jodoh xkan ke mane lah..

No comments: